Volnočasovými aktivitami se rozvíjí mozek dětí

KONICA MINOLTA DIGITAL CAMERAStále častěji se setkávám s dětmi, které „trpí“ nějakou poruchou. Je to neschopnost sociální komunikace, porucha soustředěnosti, problémy s motorikou, nezájem o dění kolem, slabé verbální projevy a omezené kreativní vyjadřování. To vše a mnohé další jsou „poruchy“, které mají spojitost s mozkem a se životním stylem. Děti se dostávají do dvou extrémů – kvůli moderním komunikačním technologiím ztrácejí schopnost sociální adaptace a kvůli nepřebernému množství informací ztrácejí sami sebe.

Mozek potřebuje vhodné podněty, aby se rozvíjel, potřebuje hry, aby měl motivaci růst a posilovat. Mozek totiž funguje jako sval – když ho posilujete, roste a sílí. Když se mu nevěnujete, je ochablý a tolik nevydrží. Mozek touží po podnětech, po učení se, a to zvláště zábavnou formou.

Volný čas je možností, jak zábavnou a zajímavou formou děti vzdělávat a vychovávat. To, jak komunikujeme se světem, zajišťují kognitivní funkce mozku. Je to schopnost řešit problémy, schopnost úsudku a nadhledu, paměť, prostorová orientace, schopnost plánovat atd. Jednotvárnými činnostmi nebo dokonce nulovými volnočasovými aktivitami dětský (ale i dospělý) mozek oslabuje. Proto je z pohledu rozvoje mozku důležitá volnočasová činnost. Pravidelné chození do kroužků a oddílů navíc nastavuje dítěti režim, který má mozek ráda. Dává smysl a řád týdennímu trávení času. Společné aktivity s vrstevníky rozvíjejí komunikační a sociální schopnosti, dítě se učí zodpovědnosti a lépe si vytváří představu samo o sobě.

Dnešní nabídka volnočasových aktivit je pestrá. Důležitý je však výběr aktivity a také pravidelnost. Dlouhodobá činnost v oddíle či kroužku s jedním vedoucím může být ještě více přínosná v tom, že vedoucí dlouhodobě pozoruje vývoj dítěte a může tak být skvělým spolupracovníkem rodičů při jeho výchově.

Eva Fruhwirtová, mentální trenér a pedagog

Napiš komentář

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *